Veelgestelde vragen

Veelgestelde vragen

Er komt heel wat kijken bij een verre reis naar Sri Lanka en wij kunnen ons goed voorstellen dat u nog allerlei praktische en inhoudelijke vragen hebt. Hier vindt u vast een selectie van de meest gestelde vragen.

Boeken / reserveren bij Sri Lanka Travel

1. Kan ik mijn reservering wijzigen?

Of u uw reservering kunt wijzigen hangt af van de status van uw reservering en van de voorwaarden die aan uw vliegticket en reis zitten. Dit wordt door de airline bepaald en niet door Sri Lanka Travel. Mocht u willen wijzigen dan moet eerst bekeken worden of het ticket al is geprint. Sri Lanka Travel moet altijd contact opnemen met de vliegmaatschappij en er zijn aan het wijzigen bijna altijd kosten verbonden. Is het ticket nog niet geprint, dan is het eenvoudiger om een aanpassing te maken.

2. Hoe wordt een hotel beoordeeld?

De hotelclassificaties worden vastgesteld door de lokale verantwoordelijke instanties. Deze classificaties worden gedaan op basis van de op plaats van bestemming geldende normen. Deze normen kunnen afwijken van de Nederlandse classificaties. Dit geldt met name voor zeer kleinschalige accommodaties, ookwel boutique genaamd. Dit type hotels kunnen ondanks de beperkte faciliteiten toch bijzonder luxe zijn.

3. Kan ik annuleren, en hoe doe ik dat?

Annuleren dient ten alle tijde schriftelijk te gebeuren. U kunt uw annulering sturen naar ons postadres of per email. Na ontvangst wordt uw annulering in behandeling genomen. De annuleringsvoorwaarden kunt u terug vinden in onze Algemene Voorwaarden. Normaliter is het zo dat de kosten hoger worden naarmate de vertrekdatum dichter nadert. Indien u tickets heeft gereserveerd die non-refundable zijn en reeds uitgegeven, dan zijn de annuleringskosten altijd 100%. Nadat uw annulering behandeld is krijgt u per post hiervan de bevestiging. U kunt deze nota indienen bij uw verzekeringsmaatschappij, zij bepalen of u de annuleringskosten vergoed krijgt.

4. Wat houdt de privacy policy in?

Sri Lanka Travel gaat zeer zorgvuldig met uw gegevens om zoals vermeldt in het privacy statement.

5. Kan ik veilig en vertrouwd boeken bij Sri Lanka Travel?

Ja, want Sri Lanka Travel is aangesloten bij het SGR (Stichting Garantiefonds Reisgelden) en het Calamiteitenfonds. Binnen de grenzen van de SGR-garantieregeling vallen onze reizen onder de garantie van het SGR. Dit houdt in dat het SGR u als consument verzekert uw vooruitbetaalde reisgeld terug te krijgen, als zijn wederpartij door financieel onvermogen de overeengekomen tegenprestatie niet kan nakomen. Voor zover de overeenkomst mede het vervoer omvat en de plaats van bestemming reeds is bereikt, wordt zorg gedragen voor de terugreis. Meer informatie vindt u op: http://www.sgr.nl/.

Het Calamiteitenfonds draagt er in geval van een door het Calamiteitenfonds vastgestelde calamiteit zorg voor, dat u als consument die deelneemt aan een door ons verzorgde reis:
- (een deel van) uw reissom vergoed krijgt indien wij de reis als gevolg van een calamiteit niet of niet volledig hebben kunnen uitvoeren.
- de noodzakelijke meerkosten vergoed krijgt wanneer wij als gevolg van een calamiteit de reis hebben moeten aanpassen of indien u vervroegd heeft moeten terugkeren naar huis. Onder calamiteit wordt verstaan een door molest of natuurramp veroorzaakte abnormale gebeurtenis. Meer informatie vindt u op: http://www.calamiteitenfonds.nl/.

6. Kan ik na een maand mijn klacht nog indienen?

Klachten die later dan één maand na terugkomst worden ingediend kunnen wij niet meer in behandeling nemen.

7. Hoe gaan we om met uw persoonsgegevens?

Sri Lanka Travel gaat zeer zorgvuldig om met uw privacy. De gegevens die u invult voor het maken van een boeking of het aanmelden op de mailinglist hebben wij nodig om die betreffende service te verlenen.
De door u ingevulde gegevens worden, indien u dit heeft aangegeven, alleen gebruikt voor het versturen van onze nieuwsbrief en voor het uitvoeren van bijvoorbeeld kortingacties.
Uw gegevens worden in géén geval doorgegeven aan derden.

8. Wat is een preferentie?

Een preferentie is een voorkeur. Deze wordt doorgegeven aan de betreffende uitvoerder, maar kan nooit gegarandeerd worden. Het gaat hier om zaken als stoelvoorkeur, ligging van de kamers, dieetwensen, etc.

9. Kan ik een afspraak maken en langskomen op jullie kantoor ?

U kunt langskomen bij ons op kantoor in het centrum van Rotterdam om uw reis te bespreken, echter dit kan alleen op afspraak. Eventuele klachten worden enkel schriftelijk en/of telefonisch afgehandeld.

Reisdocumenten en visum

1. Heb ik een visum nodig voor Sri Lanka en/of de Malediven?

Sri Lanka:
Voor Sri Lanka is sinds 1 januari 2012 een visum verplicht. Uw paspoort dient bij aankomst in Sri Lanka nog minimaal 6 maanden geldig te zijn. Om Sri Lanka binnen te mogen dient u in het bezit te zijn van een visum. Het visum voor Sri Lanka kunt u voor vertrek direct online aanvragen via Visum Sri Lanka.


Malediven:
Voor de Malediven krijgt u het visum bij aankomst gratis. Dit visum geldt voor max. 30 dagen en kan ter plaatse verlengd worden tot 90 dagen. Om het visum bij aankomst te krijgen dient de reiziger te beschikken over een vliegticket naar huis of de volgende bestemming en een hotelreservering.

2. Wanneer krijg ik mijn ticket en reisbescheiden?

U krijgt uw reisbescheiden na ontvangst van de restbetaling binnen enkele dagen per mail of per post thuis gestuurd.

3. Wat is een E-ticket?

Een E-ticket is een print van een bestaande en uitgegeven vliegticketreservering. Het enige dat de passagier ontvangt is een reisschema en een unieke code die overal geldig is. (Bij het inchecken, de douane, enz.)

4. Ik ben mijn E-ticket kwijt of heb deze nooit ontvangen. Wat moet ik doen?

Stuurt u ons dan een e-mail, dan sturen wij u direct per e-mail het E-ticket nogmaals toe.

5. Hoe lang moet mijn paspoort geldig zijn?

Voor uw reis naar Sri Lanka is een geldig paspoort vereist. Dit paspoort dient bij aankomst in Sri Lanka nog 6 maanden geldig te zijn. Controleert u niet alleen uw paspoort maar ook of er voor uw reis een visum benodigd is.

6. Welke reisdocumenten hebben mijn kinderen nodig?

Per 26 juni 2012 dient iedere reiziger een eigen paspoort te hebben. Bijschrijvingen van kinderen bij de ouders zijn niet meer toegestaan.
Voor reizen van en naar Sri Lanka/Malediven moeten kinderen onder de 16 jaar die alleen of met één ouder reizen, tijdens hun reis beschikken over een kopie van hun geboorteakte en een brief waarin door de niet-reizende ouder(s) toestemming voor de reis wordt gegeven.

Verzekeringen en garanties

1. Is Sri Lanka Travel lid van SGR en Calamiteitenfonds?

Sri Lanka Travel is aangesloten bij het SGR en het Calamiteitenfonds onder de naam Sri Lanka Travel en NL Travel Center B.V.
Alle reizen, met uitzondering van vluchten per lijndienst die geen onderdeel uitmaken van een pakketreis, vallen onder de garantie van het SGR. De SGR garantie houdt in dat de consument ervan verzekerd is zijn vooruitbetaalde reisgeld terug te krijgen, als de wederpartij door financieel onvermogen de overeengekomen tegenprestatie niet kan nakomen. Voor zover de overeenkomst mede het vervoer omvat en de plaats van bestemming reeds is bereikt, wordt zorggedragen voor de terugreis.

2. Wat voor verzekeringen heb ik nodig?

Het afsluiten van een goede reis-en/of annuleringsverzekering is noodzakelijk voor een vakantie naar Sri Lanka. Via onze website kunt u deze eenvoudig online afsluiten. Heeft u reeds een reisverzekering, controleer dan of deze werelddekking biedt. Is dit niet het geval, laat uw huidige dekking dan uitbreiden met deze werelddekking.

Goed verzekerd op reis

Reizen en op vakantie gaan doet u voor uw plezier. Daar wilt u van genieten. Toch kan er ook dan wat gebeuren. Diefstal, een ongeluk of ziekte. Het kan ons allemaal overkomen; ook op vakantie.

Mocht er toch iets vervelends gebeuren, dan bent u met Europeesche Verzekeringen uitstekend beschermd tegen de eventuele gevolgen. Met een reisverzekering als er tijdens de vakantie wat gebeurt en een annuleringsverzekering wanneer u niet kunt vertrekken of plotseling naar huis moet terugkeren.

De reisverzekering

Het zal u tijdens een vakantie maar gebeuren: u wordt bestolen, krijgt pech onderweg of moet naar het ziekenhuis. Op die momenten kunt u ontdekken hoe belangrijk een goede reisverzekering is.

De reisverzekering vergoedt niet alleen de schade die op reis ontstaat door diefstal of verlies. Ook de extra kosten waar u in het buitenland voor kunt komen te staan bij ziekte en/of ongeval. Hulpverlening is een belangrijk onderdeel van de verzekering en is standaard verzekerd.

De reisverzekering biedt hulp en dekt ook de kosten als u onverwacht naar huis terug moet, bijvoorbeeld omdat een naast familielid is overleden. Of als u een been ongeval krijgt op reis en in het ergste geval wanneer u komt te overlijden.

Vergoeding van medische kosten gemaakt in het buitenland

Ook met een goede zorgverzekering is het verstandig een reisverzekering af te sluiten.

De annuleringsverzekering

U heeft een vakantie geboekt en tussen het moment van boeken en vertrek bestaat de kans dat u door een onvoorziene omstandigheid niet op reis kunt gaan. Moet u de reis annuleren, dan brengt de reisorganisatie u daarvoor kosten in rekening. Deze kunnen oplopen tot 100% van de reissom als de annulering vlak voor de vertrekdatum ligt.

Wordt u tijdens de vakantie een paar dagen in een ziekenhuis opgenomen, of moet u eerder naar huis terugkeren, dan biedt de annuleringsverzekering ook uitkomst. De niet-gebruikte reisdagen worden vergoed.

Ook bij ‘last-minute' reizen is het verstandig een annuleringsverzekering af te sluiten; de kosten van annulering zijn dan namelijk het hoogst!

Belangrijk

Annuleringskosten, vanwege een ziekte, aandoening of afwijking die drie maanden voordat de verzekering werd afgesloten al bestond of klachten veroorzaakte, worden niet vergoed.

Dit geldt voor alle verzekerden, familieleden in de 1e en 2e graad en huisgenoten.

Deze uitsluiting is niet van toepassing indien de verzekering binnen 7 dagen na boeking van de reis wordt afgesloten.

Geneesmiddelen en vaccinaties

1. Heb ik inentingen nodig voor Sri Lanka?

Voor informatie over vaccinaties verzoeken wij u om contact op te nemen met Thuisvaccinatie.nl. Zij kunnen u een goed advies geven over benodigde vaccinaties.

2. Kan ik mijn geneesmiddelen meenemen en zijn deze verkrijgbaar in Sri Lanka?

Als u regelmatig geneesmiddelen moet slikken, is het aan te raden deze geneesmiddelen in voldoende mate mee te nemen. Het is mogelijk dat deze medicijnen in Sri Lanka of de Malediven niet verkrijgbaar zijn. Neem voor de zekerheid ook een kopie van het recept mee. Wanneer u een speciaal doktersadvies heeft is het raadzaam dat uw arts dit advies in het Engels uitschrijft, dit om bij een eventuele artsenbezoek taalproblemen te voorkomen. Voor meer informatie kunt u terecht bij uw huisarts. Aan te raden is om een medisch paspoort mee te nemen. In het Europees Medisch Paspoort worden gegevens vermeld over medicijngebruik, ziekten en aandoeningen. Het is tegen een geringe vergoeding verkrijgbaar, onder meer bij huisartsen en apotheken. Als u geneesmiddelen meeneemt op reis die onder de Opiumwet vallen (zoals bepaalde slaapmiddelen, ADHD-middelen en sterke pijnstillers), moet u voor deze geneesmiddelen een gelegaliseerde Engelstalige medische verklaring bij u hebben. Het reizen met deze geneesmiddelen zonder verklaring is strafbaar. Op www.hetcak.nl vindt u welke geneesmiddelen onder de Opiumwet vallen en hoe u deze verklaring kunt aanvragen om problemen te voorkomen. De verklaring is een jaar geldig na de door u opgegeven ingangsdatum. Vraag de verklaring minimaal vier weken voor vertrek aan. Het is raadzaam zelf een reisapotheek met reguliere geneesmiddelen mee te nemen zodat u deze niet ter plaatse hoeft aan te schaffen.

Vertrek uit Nederland

1. Hoe laat moet ik inchecken?

Bij steeds meer luchtvaartmaatschappijen is het mogelijk om vanaf 48-24 uur vóór vertrek (verschilt per airline) vast online in te checken. U reserveert zelf dan zelf uw stoel, print uw eigen instapkaart en omzeilt hiermee de vaak lange wachtrijen op de luchthaven. Zorg dat u in ieder geval 2,5 á 3 uur vóór vertrek van uw vlucht incheckt op het vliegveld. Als u bijvoorbeeld meer beenruimte wilt, niet of juist wel bij de WC wilt zitten maakt u meer kans als u vroeg incheckt.

2. Kunnen er stoelen gereserveerd worden?

Bij steeds meer airlines kunnen wij bij het reserveren van het ticket de
stoelen uitkiezen. Geef hiervoor uw voorkeur door bij reserveren. Daarnaast is
het bij de meeste airlines mogelijk om 48-30 uur (verschilt per airline) vóór
vertrek online in te checken. U kunt dan nogmaals de stoelen zien en/of
eventueel wijzigigen en vaak is het mogelijk de instapkaart vast uit te printen.
Het is echter nog steeds noodzakelijk om minimaal 2,5-3 uur voor vertrek aanwezig
te zijn op het vliegveld (en uw stoelwensen nogmaals uit te spreken).

Aankomst en verblijf in Sri Lanka of de Malediven

1. Wie handelt eventuele vragen / problemen af op de plaats van bestemming?

Mocht u tijdens uw reis vragen of problemen hebben dan kunt u contact opnemen met onze agent ter plaatse. U kunt dit ook kenbaar maken bij uw chauffeur/gids. Zij kunnen u op allerlei manieren behulpzaam zijn. De contactgegevens van ons contact ter plaatse staan op de voucher vermeldt die u heeft ontvangen.

2. Moet ik een klamboe meenemen op reis naar Sri Lanka?

U hoeft geen klamboe mee te nemen op uw reis. Waar nodig is deze beschikbaar in de accomodatie waar u verblijft.

3. Hoe herken ik de chauffeur bij aankomst op het vliegveld in Sri Lanka?

Uw chauffeur herkent u bij aankomst op het vliegveld in Sri Lanka aan het bordje met uw naam en Sri Lanka Travel erop.

4. Wat is het tijdsverschil tussen Sri Lanka en Nederland?

Op Sri Lanka is het 4,5 uur later dan in Nederland. In onze zomertijd, tussen de laatste zondag in maart en de laatste zondag in oktober, is het 3,5 uur later.

5. Hoe zit het met de geldzaken in Sri Lanka?

De Sri Lankaanse munteenheid is de Rupee. De waarde van 1 euro is ongeveer 155 rupee. Er worden biljetten gebruikt van 1, 2, 5, 10, 20, 50, 100, 200, 500 en 1.000 rupee. Geld wisselen kan op het vliegveld, bij de hotels en in de meeste grotere plaatsen is er ook een bank aanwezig. Handig is om direct geld te pinnen op het vliegveld bij aankomst. U kunt ook in de toeristische gebieden geld pinnen. De betere hotels en restaurants accepteren ook betalingen per creditcard.

 

6. Is Sri Lanka een veilig land om door te reizen?

Sri Lanka is een veilig en prettig land om door te reizen. Desondanks dient u net als in ieder land,een bepaalde voorzichtigheid in acht te nemen. Zo is het bijvoorbeeld raadzaam uw waardepapieren in de kluis van uw hotel te leggen. Ook is het handig altijd het kleingeld bij de hand te hebben; in de bus of taxi kunt u dan betalen zonder uw portemonnee tevoorschijn te halen.
Pas op met het kopen van sieraden, deze kunnen namaak zijn, dus veel te duur. Laat u door deze waarschuwingen niet afschrikken, met wat mensenkennis en voorzichtigheid zal u weinig gebeuren.

7. Is het geven van fooien gebruikelijk in Sri Lanka?

In Sri lanka is het gebruikelijk om aan de serveersters, kamermeisjes en de jongen die helpt met de bagage een kleine fooi te geven(100 -150 Rupee). In de betere restaurants is het gebruikelijk ongeveer 10% fooi te geven. Ook de mensen die bij tempels op uw schoenen passen verwachten een kleine fooi. Als u een foto maakt van slangenbezweerders of bijvoorbeeld theepluksters is het gebruikelijk om een fooi te geven. De chauffeur/gids tijdens uw reis verwacht ook een fooi. Gebruikelijk is ongeveer 1500 Rupee (ong. 8 euro) aan te houden wanneer u met 2 personen reist. Reist u met een groter gezelschap hou dan ongeveer 500 Rupee per persoon aan.

 

8. Waar slaapt de chauffeur tijdens onze reis?

Indien u een volledig complete reis bij ons heeft geboekt slaapt de chauffeur niet in hetzelfde hotel als u. Er zijn hier andere voorzieningen voor getroffen door ons kantoor ter plaatse.
Waarom Sri Lanka Travel?
  • Privé rondreizen
    Met persoonlijke gids en
    privé-vervoer
  • Reizen op maat
    Stel zelf uw ideale reis samen
  • Deskundig advies
    Uit eigen ervaring en afgestemd op uw wensen
  • Gunstig geprijsd
    Goede prijs/kwaliteitsverhouding!
  • Thema reizen
    Luxe reis, huwelijksreis, familiereis volledig op maat

Heeft u een vraag?

Veilig boeken en betalen

  • Beveiligde verbinding over SSL
  • Betalen via iDeal
  • Aangesloten bij SGR
  • Aangesloten bij Calamiteitenfonds

Algemene voorwaarden

Privacy statement